Lessen en workshops


Verschillende soorten lessen en workshops

Stralen biedt in 2019 twaalf verschillende soorten lessen en workshops. 
Voor ieder dus een passend aanbod. 
Lees onderstaand wat je in de les of workshop kunt verwachten.

Hatha Yoga

In de hatha yoga les wisselen we verschillende lichaamshoudingen af met ademhalingstechnieken, ontspanningsoefeningen en meditatie. Terwijl de spieren worden gerekt en versterkt, ons lichaam soepel wordt gemaakt en de geest zich naar binnen keert, neemt de stress af.

De oefeningen worden op een rustige manier uitgevoerd, met aandacht voor de juiste houding. Op deze manier kan men ongeacht de mate van ervaring met yoga en de mate van lenigheid (of specifieke blessures) op een veilige manier werken.

De hatha les nodigt je uit om met je aandacht naar binnen te gaan. Je concentreert je helemaal op je eigen lichaam en geest.

De les duurt 1,5 uur. Na afloop is er de mogelijkheid voor een kopje thee.

Critical Alignment Yoga 

In de CAY les staan de verbindingen tussen de verschillende lichaamsdelen centraal. Onder andere door ambitie en/of stress kunnen de verbindingen verstoord raken en zoekt het lichaam bij beweging mogelijkheden om dit te compenseren. Deze compensaties veroorzaken verstoorde bewegingspatronen met als gevolg nog meer opbouw van stress.

In de CAY les proberen we deze vicieuze cirkel te doorbreken. Vanuit ontspanning, ademhaling en passief gebruik van de zwaartekracht voeren we de oefeningen uit. We maken veel gebruik van allerlei hulpmiddelen in de les (stripjes, rolletjes, riemen etc). 

Met behulp van ontspanning, coördinatie en krachtopbouw wordt je bewegingspotentieel hersteld. Je ervaart openheid, lichtheid, rust en balans in je dagelijkse bewegingen. Spanning en stress kunnen via de natuurlijke weg weer afgevoerd worden.

De les duurt 1,5 uur. Na afloop is er de mogelijkheid voor een kopje thee.

Yin Yoga

Yin (introvert, stabiel, onbeweeglijk) is de tegenhanger van yang (extravert, veranderlijk en beweeglijk). Als tegenhanger van onze yang levensstijl (drukte en stress) bieden de Yin Yoga lessen ontspanning.

De houdingen zijn statisch en worden lang vastgehouden. je leert jezelf over te geven aan de houding en er is meer tijd om je grenzen te verkennen en verleggen. Je gebruikt je lijf niet om in de houding te komen, maar je gebruikt de houding om in je lijf te komen.

In tegenstelling tot spierweefsel (wat yang is), is bindweefsel yin. Bindweefsel en gewrichten gedijen goed bij Yin Yoga. Ze worden soepel gemaakt waardoor hun functie verbetert.

Niet alleen sporters hebben baat bij souplesse, ook mensen met een zittend beroep, 40-plussers en mensen met klachten ten gevolge van reuma, artrose en fibromyalgie.

De les duurt 1,5 uur, na afloop is er de mogelijkheid voor een kopje thee. 

Yoga Wandelingen

Tijdens yoga wandelingen 'tanken' we energie en ontspanning in de natuur!

In de maanden mei t/m oktober worden verschillende  wandelingen gepland in het prachtige natuurgebied De Drunense Duinen.

Wandelen wordt afgewisseld met eenvoudige yoga oefeningen, ademhalingsoefeningen en ontspanning. De wandelingen duren ongeveer 2,5 uur. Onderweg nemen we de tijd om ook te genieten van een lekker kopje thee.

De wandelingen vinden telkens plaats in een ander deel van het natuurgebied, maar steeds op de meest schitterende plekjes in dit bos- en duingebied.

Je hoeft zeker geen getrainde wandelaar te zijn. Het aantal kilometer dat we afleggen is gering (tussen 3 en 6 km), maar we nemen er lekker de tijd voor.

Yoga Nidra

Yoga Nidra betekent letterlijk 'yoga slaap'. Je maakt het jezelf in deze les zo comfortabel mogelijk zodat je de hele les zo stil mogelijk op je mat kunt blijven liggen.

Tijdens de les laat je je begeleiden door de stem van de docent die je door de verschillende fasen van de oefening begeleidt. Je neemt je voor om wakker te blijven. juist tussen waken en slapen in, bereik je een stadium waarin je niet meer echt wakker bent, maar ook niet echt slaapt. juist in deze staat kun je de spanning uit zowel lichaam als geest makkelijk laten wegvloeien.

Juist voor mensen die moeite hebben met slapen blijkt yoga nidra zeer geschikt. Maar daarnaast geeft Yoga Nidra meer energie, meer creativiteit, meer concentratie en een rustiger hoofd.

De les duurt 1,5 uur. Na afloop is er de mogelijkheid om een kopje thee te drinken.

Deze lessen worden éénmaal per maand georganiseerd op wisselende dagen en lestijden. bekijk ons lesrooster op Momoyoga.

Stoelyoga

Vind je het, om wat voor reden dan ook (blessures/leeftijd), te zwaar in de hatha yoga lessen, dan zijn de stoelyoga lessen voor jou wellicht geschikt. Door gebruik te maken van de stoel zijn de oefeningen laagdrempelig. Daarnaast is er veel aandacht voor het respecteren van ieders grenzen. Zo kun je, ondanks je hoge leeftijd of blessures, toch in beweging blijven.

In de lessen staan rust en ruimte centraal, zowel in lichaam als geest.

Je werkt aan:
Lichaamsbewustwording
Bewegingsvrijheid (ruimte en mobiliteit)
Rust en balans

De les duurt 1 uur. Na afloop is er de mogelijkheid om een kopje thee te drinken.

(Naar verwachting beschikbaar vanaf 2020)

Workshop fysiologie van de ademhaling

De ademhaling is de enige functie van het autonome zenuwstelsel die wij ook met onze wil, zelf kunnen beïnvloeden. Door middel van ademhalingsoefeningen kunnen we daarom invloed uitoefenen op bijvoorbeeld onze hartslag, het tempo van ons denken, en de 'rust-knop' activeren.

De ademhaling kan ons ook informatie geven over hoe het met ons gaat en hoe wij ons voelen (en vaak zelfs over ons karakter).

In deze workshop van 1 dag leer je meer over de werking van de ademhaling (fysiologisch) en kenmerken van een gezonde ademhaling. Door middel van oefeningen en testjes leer je je eigen ademhaling beter kennen. Je krijgt inzicht in het waarom en de effecten van ademhalingsoefeningen. Na afloop ontvang je een uitgebreid naslagwerk met alle informatie en oefeningen.

De eerstvolgende workshop wordt gepland in het voorjaar van 2020. Laat weten als je geïnteresseerd bent. Wellicht kunnen we rekening houden met je beschikbaarheid bij het plannen van een lesdag.

Workshop adem en ontspanning

In deze workshop (6 lessen van 2 uur) krijg je inzicht in jouw mogelijkheden om spanning in je lichaam te reguleren.

De workshop begint met een korte intake.
Aan de hand van vragenlijsten meet je zelf geregeld hoe het met je gaat.
We behandelen enkele theoretische eye-openers die je helpen om spanningsklachten beter te begrijpen.
We doen verschillende oefeningen waarmee je zelf in staat bent om een gezonde spanningsbalans te onderhouden.
De oefeningen neem je tussen de lessen door ook als ''huiswerk' mee naar huis.
Tijdens de lessen bouw je je eigen naslagwerk op.

Naast een hogere mate van lichaamsbewustzijn is de belangrijkste opbrengst van deze workshop dat je middelen in handen gekregen hebt om (over)spanning zelf te reguleren, zodat eventuele spanningsklachten kunnen verminderen of verdwijnen.

Ten behoeve van deze workshop ontvang je een uitgebreid werkboek waarin je je eigen vorderingen kunt bijhouden.

De workshop van 2019 is reeds in volle gang. Het is niet meer mogelijk hiervoor in te schrijven. Januari 2020 start een nieuwe groep. Laat weten als je geïnteresseerd bent. Binnenkort worden de lesdagen vastgesteld.

Workshop Yoga, Meditatie en de wet van geluk

Wie wil er nu niet veel geluk ervaren in zijn leven?

In deze workshop onderzoeken we mogelijkheden om meer invloed uit te oefenen op jouw staat van geluk. Dit doen we door terug te grijpen op de oude wijsheden rondom yoga en meditatie en nieuwe en eigentijdse inzichten rondom gedragspsychologie.

 
Tijdens enkele lesdagen (exacte programma volgt nog) bespreken we de essentie van geluk en middels oefeningen vertaal jij als deelnemer dit naar een maatwerk nieuwe levensstijl.

Meer informatie over deze workshop volgt nog. Laat me weten als je geïnteresseerd bent.


Meditatie

Het doel van yoga is: "het stilleggen van de wervelingen van de geest". De oneindige stroom van gedachten in ons hoofd is niet alleen vervelend en vermoeiend, ze belemmert ons ook om de werkelijkheid helder te zien.

Het kunnen verminderen van de gedachtestroom in je hoofd vraagt oefening in de vorm van meditatie. Tijdens de meditatie les doen we:

Voorbereidende oefeningen (om rustig te kunnen zitten);
Ademhalingsoefeningen (een rustige ademhaling zorgt voor een rustige geest)
Concentratie oefeningen (om de aandacht steeds langer te kunnen focussen op één ding)
Visualisatie oefeningen (om weer in contact te komen met onze intuïtie en ons onderbewuste)
 
Na verloop van tijd zul je merken dat het steeds makkelijker wordt om langere tijd aan niets of slechts aan één ding te denken en kun je van een afstandje kijken naar je eigen denk- en gedragspatronen en hier wellicht veranderingen in aanbrengen.

De les duurt 1,5 uur. Na afloop is er de mogelijkheid om een kopje thee te drinken.


Yoga Therapie

Ervaar je in het dagelijkse leven één of meerdere van onderstaande klachten:

Belemmeringen bij bewegen
Contact met je lichaam verloren 
Ademhalingsproblemen
Hoge mate van spanning/ burn-out
Ruggengraat gerelateerde klachten
....

Deze klachten vinden vaak hun oorsprong in (houdings)strategieën die we onszelf aangeleerd hebben. Bijvoorbeeld ten gevolge van (onbewust) emotionele gebeurtenissen in het verleden, stress of ten gevolge van onze dagelijkse bezigheden (veel zitten of repetitieve bewegingen). In een één-op-één yoga therapie sessies kunnen we je klachten bespreken en mogelijke oplossingen verkennen? We hoeven niet te praten over je emoties of je verleden. We gaan aan de slag met het lichaam. Door middel van yoga oefeningen herstellen we weer de functie van de verschillende lichaamsdelen, waardoor de strategieën opgeheven kunnen worden en de emotionele lading vaak vanzelf verdwijnt. 

Vanuit  'Critical Alignment Therapie' en 'Adem en ontspanning volgens de methode van Dixhoorn', kunnen we samen passende ingangen verkennen om je klachten te verlichten. 

Een therapie sessie vindt plaats op afspraak en kost €65,- per uur.


Yoga op aanvraag

Organiseer je zelf iets waarbij je je deelnemers graag de mogelijkheid biedt om een yogales bij te wonen, dan kan Stralen deze yogales op aanvraag verzorgen.

In het verleden deden we dat bijvoorbeeld bij/voor:

Een yogawandeling voor een productiebedrijf i.h.k.v. vitaliteit op de werkvloer.

Een stoelyoga sessie voor alle personeel (20 deelnemers) voorafgaand aan een vergadering bij een consultancy bedrijf.

Yogalessen voor VIP deelnemers tijdens SamenLoop voor Hoop.

Yoga workshop voor Vrouwen van Nu, afdeling Meeuwen.

Een yogales als onderdeel van een dag arrangement.

Een yogales bij Stralen in Drongelen voor een team van 10 deelnemers, gevolgd door hun wekelijkse vergadering onder het genot van een hapje en een drankje.

Neem contact op voor de mogelijkheden en kosten.