Lessen en workshops


Verschillende soorten lessen en workshops

Stralen biedt in 2019 vijftien verschillende soorten lessen en workshops. 
Voor ieder dus een passend aanbod. 
Lees onderstaand wat je in de les of workshop kunt verwachten.

Serene Hatha Yoga

In de hatha yoga les wisselen we verschillende lichaamshoudingen af met ademhalingstechnieken, ontspanningsoefeningen en meditatie. Terwijl de spieren worden gerekt en versterkt, ons lichaam soepel wordt gemaakt en de geest zich naar binnen keert, neemt de stress af.

De oefeningen worden op een rustige manier uitgevoerd, met aandacht voor de juiste houding en ademhaling. Op deze manier kan men ongeacht de mate van ervaring met yoga en de mate van lenigheid (of specifieke blessures) op een veilige manier werken.

Personen die hooggevoelig zijn, snel afgeleid zijn of bijvoorbeeld de gevolgen ervaren van NAH (niet aangeboren hersenletsel) gedijen vaak het beste in een rustige omgeving. In deze les creëren deelnemers en docent samen een rustige sfeer zodat je met je aandacht naar binnen kunt gaan. Je concentreert je helemaal op je eigen lichaam en geest.

De les duurt 75 minuten, na afloop verlaat iedereen in (relatieve) stilte de studio.

Critical Alignment Yoga 

In de CAY les staan de verbindingen tussen de verschillende lichaamsdelen centraal. Onder andere door ambitie en/of stress kunnen de verbindingen verstoord raken en zoekt het lichaam bij beweging mogelijkheden om dit te compenseren. Deze compensaties veroorzaken verstoorde bewegingspatronen met als gevolg nog meer opbouw van stress.

In de CAY les proberen we deze vicieuze cirkel te doorbreken. Vanuit ontspanning, ademhaling en passief gebruik van de zwaartekracht voeren we de oefeningen uit. We maken veel gebruik van allerlei hulpmiddelen in de les (stripjes, rolletjes, riemen etc). 

Met behulp van ontspanning, coördinatie en krachtopbouw wordt je bewegingspotentieel hersteld. Je ervaart openheid, lichtheid, rust en balans in je dagelijkse bewegingen. Spanning en stress kunnen via de natuurlijke weg weer afgevoerd worden.

De les duurt 1,5 uur. Na afloop is er de mogelijkheid voor een kopje thee.

Yin Yoga

Yin (introvert, stabiel, onbeweeglijk) is de tegenhanger van yang (extravert, veranderlijk en beweeglijk). Als tegenhanger van onze yang levensstijl (drukte en stress) bieden de Yin Yoga lessen ontspanning.

De houdingen zijn statisch en worden lang vastgehouden. je leert jezelf over te geven aan de houding en er is meer tijd om je grenzen te verkennen en verleggen. Je gebruikt je lijf niet om in de houding te komen, maar je gebruikt de houding om in je lijf te komen.

In tegenstelling tot spierweefsel (wat yang is), is bindweefsel yin. Bindweefsel en gewrichten gedijen goed bij Yin Yoga. Ze worden soepel gemaakt waardoor hun functie verbetert.

Niet alleen sporters hebben baat bij souplesse, ook mensen met een zittend beroep, 40-plussers en mensen met klachten ten gevolge van reuma, artrose en fibromyalgie.

De les duurt 1,5 uur, na afloop is er de mogelijkheid voor een kopje thee. 

Yoga Aplomb

 Aplomb (letterlijk vertaald 'in het lood') verwijst naar totaliteit en stabiliteit, een toestand van fysieke en mentale balans. De lessen houden een beetje het midden tussen de anatomische gerichtheid van de Critical Alignment (goed uitgelijnd, versterken van houdingsspieren) en de kleine instructies uit de workshop Adem & Ontspanning (waarbij je een instructie uitvoert en voelt wat het lichamelijke en geestelijke effect van de instructie is).

Deze lessen worden vanaf januari 2021 verzorgd door onze nieuwe docent Ilona Merkx. Zij zal naast aandacht voor uitlijning en ontspanning ook elementen uit de Hatha Yoga (lichaamsbewustzijn, adem en aandacht) en Yin Yoga (meridianen, bindweefsel) verwerken in haar lessen.

Het tempo en de aard van de oefeningen maken deze les zeer geschikt voor mensen met blijvende of tijdelijke beperkingen in bewegen/balans/aandacht. Maar ook als je geen beperkingen ervaart kan deze les je verrassen door de effecten die de kleine en verfijnde oefeningen met zich meebrengen.

Deze les kun je boeken met zowel een leskaart 'Serene hatha en Aplomb' als een leskaart 'CAY/ hatha met CAY/ Yin yoga'.

 

Yoga Nidra

Yoga Nidra betekent letterlijk 'yoga slaap'. Je maakt het jezelf in deze les zo comfortabel mogelijk zodat je de hele les zo stil mogelijk op je mat kunt blijven liggen.

Tijdens de les laat je je begeleiden door de stem van de docent die je door de verschillende fasen van de oefening begeleidt. Je neemt je voor om wakker te blijven. juist tussen waken en slapen in, bereik je een stadium waarin je niet meer echt wakker bent, maar ook niet echt slaapt. juist in deze staat kun je de spanning uit zowel lichaam als geest makkelijk laten wegvloeien.

Juist voor mensen die moeite hebben met slapen blijkt yoga nidra zeer geschikt. Maar daarnaast geeft Yoga Nidra meer energie, meer creativiteit, meer concentratie en een rustiger hoofd.

De les duurt 1,5 uur. Na afloop is er de mogelijkheid om een kopje thee te drinken.

Deze lessen worden éénmaal per maand georganiseerd op wisselende dagen en lestijden. bekijk ons lesrooster op Momoyoga.

Hatha met CAY light

Deze zeer afwisselende lessen zijn een combinatie van hatha- en Critical Alignment yoga. 

De laagdrempelige props en oefeningen uit de CAY worden gecombineerd met en aangeboden in een flow van hatha yoga oefeningen.

Deze lessen zijn ook zeer geschikt voor beginners die willen ervaren hoe Critical Alignment yoga (light) bevalt.

De les duurt 1,5 uur. Na afloop is er de mogelijkheid om een kopje thee te drinken.


Workshop fysiologie van de ademhaling

De ademhaling is de enige functie van het autonome zenuwstelsel die wij ook met onze wil, zelf kunnen beïnvloeden. Door middel van ademhalingsoefeningen kunnen we daarom invloed uitoefenen op bijvoorbeeld onze hartslag, het tempo van ons denken, en de 'rust-knop' activeren.

De ademhaling kan ons ook informatie geven over hoe het met ons gaat en hoe wij ons voelen (en vaak zelfs over ons karakter).

In deze workshop van 1 dag leer je meer over de werking van de ademhaling (fysiologisch) en kenmerken van een gezonde ademhaling. Door middel van oefeningen en testjes leer je je eigen ademhaling beter kennen. Je krijgt inzicht in het waarom en de effecten van ademhalingsoefeningen. Na afloop ontvang je een uitgebreid naslagwerk met alle informatie en oefeningen.

De eerstvolgende workshop wordt gepland in het voorjaar van 2021. Laat weten als je geïnteresseerd bent. Wellicht kunnen we rekening houden met je beschikbaarheid bij het plannen van een lesdag.

Workshop adem en ontspanning

In deze workshop (6 lessen van 2 uur) krijg je inzicht in jouw mogelijkheden om spanning in je lichaam te reguleren.

De workshop begint met een korte intake.
Aan de hand van vragenlijsten meet je zelf geregeld hoe het met je gaat.
We behandelen enkele theoretische eye-openers die je helpen om spanningsklachten beter te begrijpen.
We doen verschillende oefeningen waarmee je zelf in staat bent om een gezonde spanningsbalans te onderhouden.
De oefeningen neem je tussen de lessen door ook als ''huiswerk' mee naar huis.
Tijdens de lessen bouw je je eigen naslagwerk op.

Naast een hogere mate van lichaamsbewustzijn is de belangrijkste opbrengst van deze workshop dat je middelen in handen gekregen hebt om (over)spanning zelf te reguleren, zodat eventuele spanningsklachten kunnen verminderen of verdwijnen.

Ten behoeve van deze workshop ontvang je een uitgebreid werkboek waarin je je eigen vorderingen kunt bijhouden.

Najaar 2020 start een nieuwe groep. Laat weten als je geïnteresseerd bent. 

Workshop Meditatie (geluk)


In deze workshop onderzoeken we mogelijkheden om meer invloed uit te oefenen op jouw staat van geluk. Dit doen we door terug te grijpen op de oude wijsheden rondom yoga en meditatie en nieuwe en eigentijdse inzichten rondom gedragspsychologie.

 In deze workshop neem ik je aan de hand mee op jouw pad van meditatie. We onderzoeken samen wat ons in de weg staat om een staat van geluk te ervaren. Elke les ontvang je achtergrond- en diepte informatie over verschillende aspecten van meditatie. We mediteren dan ook samen rondom dat thema en je ontvangt een aantal pagina's voor in je fysieke werkboek. (Op die manier vul je je werkboek tot een boekwerk van meer dan 100 pagina's).

Tussen de gezamenlijke lesdagen door, mediteer je zelf en inspireer ik je geregeld met nieuwe video- en/ of audio bestanden, interessante weetjes of leestips. Binnen de groep bestaat ook de mogelijkheid om elkaar te inspireren.

De totale workshop omvat 12 lessen (van 3 uur) (verdeeld over oktober 2020-juni 2021). Tussen de lessen is steeds een periode van 2 a 3 weken om zelf thuis te oefenen. Je boekt deze workshop in twee blokken van 6 lessen. (wil je na 6 lessen stoppen, dan is dat prima. Wil je na 6 lessen instromen, dat kan ook. Dan doe je eerst les 7 t/m 12 en dan later wellicht les 1 t/m 6).

 


Specials

Naast het standaard aanbod, vind je in het lesrooster zo nu en dan ook 'specials'. In de zomermaanden worden bijvoorbeeld yogawandelingen georganiseerd in de Drunense Duinen. In de herfst en winter nodigen we geregeld Joanneke de Rooij uit van de The Sound of Balance om ons te laten baden in de trillingen van haar klankschalen en andere instrumenten. Ook filosofische aspecten komen aan bod. Zo staat er In november 2020 een workshop 'Empathisch luisteren' op het programma. Daarnaast organiseren we geregeld XL lessen zoals Yin/nidra of Yin/Yang lessen. 

Specials vind je net als de andere lessen terug op het rooster. Daar staat ook aangeven met welke leskaart je de betreffende les kunt boeken.

Yoga Therapie

Ervaar je in het dagelijkse leven één of meerdere van onderstaande klachten:

Belemmeringen bij bewegen
Contact met je lichaam verloren 
Ademhalingsproblemen
Hoge mate van spanning/ burn-out
Ruggengraat gerelateerde klachten
....

Deze klachten vinden vaak hun oorsprong in (houdings)strategieën die we onszelf aangeleerd hebben. Bijvoorbeeld ten gevolge van (onbewust) emotionele gebeurtenissen in het verleden, stress of ten gevolge van onze dagelijkse bezigheden (veel zitten of repetitieve bewegingen). In een één-op-één yoga therapie sessies kunnen we je klachten bespreken en mogelijke oplossingen verkennen? We hoeven niet te praten over je emoties of je verleden. We gaan aan de slag met het lichaam. Door middel van yoga oefeningen herstellen we weer de functie van de verschillende lichaamsdelen, waardoor de strategieën opgeheven kunnen worden en de emotionele lading vaak vanzelf verdwijnt. 

Vanuit  'Critical Alignment Therapie' en 'Adem en ontspanning volgens de methode van Dixhoorn', kunnen we samen passende ingangen verkennen om je klachten te verlichten. 

Een therapie sessie vindt plaats op afspraak en kost €65,- per uur.


Yoga op aanvraag

Organiseer je zelf iets waarbij je je deelnemers graag de mogelijkheid biedt om een yogales bij te wonen, dan kan Stralen deze yogales op aanvraag verzorgen.

In het verleden deden we dat bijvoorbeeld bij/voor:

Een yogawandeling voor een productiebedrijf i.h.k.v. vitaliteit op de werkvloer.

Een stoelyoga sessie voor alle personeel (20 deelnemers) voorafgaand aan een vergadering bij een consultancy bedrijf.

Yogalessen voor VIP deelnemers tijdens SamenLoop voor Hoop.

Yoga workshop voor Vrouwen van Nu, afdeling Meeuwen.

Een yogales als onderdeel van een dag arrangement.

Een yogales bij Stralen in Drongelen voor een team van 10 deelnemers, gevolgd door hun wekelijkse vergadering onder het genot van een hapje en een drankje.

Neem contact op voor de mogelijkheden en kosten.


Kinderyoga (4 tot 8 jaar)  

We leven in een wereld waarin kinderen ontzettend veel 'moeten'. In de yogalessen leren zij vooral om aanwezig te zijn in het hier en nu, bewust te zijn van hun eigen lichaam, gedachten en gevoelens.

Bij Stralen creëren we in de yogales een vrijplaats waar zij zichzelf mogen zijn. Op speelse wijze maken de kinderen kennis met de verschillende yoga houdingen. Door middel van spelelementen, thema's en bewegen, kunnen ze een moment van ontspanning en rust ervaren en kan ook de natuurlijke adembeweging weer in balans komen.

Yogajuf Eliesa weet daarvoor een veilige, speelse en vooral vrije les neer te zetten waarin de kinderen ook geprikkeld worden in hun eigen creativiteit en ontwikkeling.

Tieneryoga (8 tot 14 jaar)

Samen met leeftijdgenoten yogalessen volgen. Voelen dat je onderdeel bent van de groep.
Zelf invloed hebben op de vorm en inhoud van de les. Je hoort er bij. En samen met de andere deelnemers heb je het gezellig en fijn in de les.

Tegelijkertijd nodigen we je uit om naast je rol in de groep, je rol op school, je rol in het gezin, je beelden over de toekomst... vooral jezelf te ervaren op dit moment. Weer contact maken met je lichaam, je ademhaling en je gedachten te verkennen.

We doen dat o.a. door meer diepgang aan te brengen in de aangeboden yoga houdingen. 

Voelen hoe fijn het is om vrij te bewegen. Onderscheid te leren herkennen in spanning en rust, en je eigen gewoontes verkennen.


JOVO yoga (14 tot 18 jaar)

JOVO-yoga is yoga voor jong volwassenen (14 tot 18 jaar). In deze yogales kun je samen met leeftijdgenoten kennis maken met yoga en ervaren wat yoga voor jou kan betekenen. Het gaat er hier niet om wie de beste is, je hoeft niet tot het uiterste te gaan....je laat je moeiteloos meenemen in de oefeningen om te ervaren hoe je lijf, je gedachten, je gevoelens en je ademhaling daarop reageren. 

Naast de hectiek, het druk zijn, wat je wellicht ervaart met school, studie en andere bezigheden, neem je in deze les juist even tijd om te ontspannen. Dat betekent niet dat de oefeningen sloom zijn, soms moet je even aanspannen om daarna extra goed los te kunnen laten. We hoeven onszelf ook niet al te serieus te nemen, dus er mag gelachen worden en samen zorgen voor een leuke les.

Op 9 en 23 november en 7 december kun je gratis proeflessen volgen (je mag ze ook alle drie meedoen). na de kerstvakantie starten de wekelijkse JOVO-yogalessen op maandagavond onder leiding van Agnes.